Vyplatí se investovat do písma na míru?

11. 03. 2025 | Loomík

Věděli jste, že písmo, které používáte, může ovlivnit, jak si vaší značku lidé zapamatují? Stejně jako logo nebo barvy je i font klíčovým prvkem vizuální identity značky. Některé firmy sáhnou po osvědčených písmech, jiné si jdou vlastní cestou, doslova. Netflix nebo třeba YouTube už přešly na vlastní fonty, aby byly nezaměnitelné. 

Písmo je víc než jen styl – je to podpis značky. V době, kdy si každá firma buduje svou unikátní vizuální identitu, roste i zájem o vlastní fonty. Společnosti jako Netflix nebo YouTube už dávno přešly na vlastní typografii, aby byly ještě zapamatovatelnější. Ale vyplatí se tato investice každé značce? Jak vlastně proces tvorby fontu probíhá a kde ho lze využít?

Proč se firmy rozhodují pro vlastní font?

Jednotnost, originalita a výrazná identita. To jsou tři hlavní důvody, proč firmy sahají po písmu na míru. Standardní fonty sice fungují, ale v záplavě vizuálního obsahu se unikátní písmo stává rozpoznávacím znakem.

Klíčové výhody vlastního fontu:

 

Jak probíhá proces tvorby vlastního fontu?

Vytvořit vlastní písmo je komplexní proces, který vyžaduje kombinaci designu, technických znalostí a důkladného testování.

1. Koncept a skicování

Vše začíná otázkou: Co má font vyjadřovat? Má působit luxusně, hravě, technologicky? Designér nejprve vytváří ruční skici, kde testuje tvar písmen, proporce a celkový dojem.

2. Digitalizace a úpravy

Následuje převedení návrhů do digitální podoby. Používají se aplikace jako:

3. Optimalizace a testování

Jakmile je základní sada znaků hotová, testuje se čitelnost a vizuální soudržnost. Důležitý je kerning (mezery mezi znaky), proporce písmen a jejich chování při různých velikostech.

4. Implementace a použití

Hotový font je exportován do formátů jako OTF nebo TTF a připraven k nasazení do firemních materiálů.

Proč jsme se rozhodli my jít touto cestou?

V Loomenu víme, jak důležitá je vlastní vizuální identita. Proto jsme si vytvořili Loomen Sans – písmo, které reflektuje naši filozofii. Jednoduché, nadčasové a skvěle čitelné. Používáme ho v digitálních i v tištěných materiálech, což nám pomáhá budovat konzistentní branding. Díky nejen této zkušenosti jsme schopni to stejné udělat i pro vás. 

Vlastní font může být nákladná záležitost, proto navíc nabízíme i dostupnější možnost, která je vhodná hlavně na vizuály. Jedná se o “kreslený” font, který vám připravíme přesně podle vašich představ, je u něj prostor pro kreativnější designy, než u klasického fontu. Jedním z příkladů může být roztomilou verzi kočičího fontu, který jsme vytvořili pro jednoho z našich klientů.

 

Vyplatí se vám investovat do vlastního fontu?

Vyplatí se, pokud:

Nemá smysl, pokud:

 

Vlastní font je investicí do vizuální identity značky, která se může vyplatit firmám s dlouhodobým plánem a širokým záběrem použití. Pro menší podniky často stačí chytře vybraný font z existujících typografických rodin. Pokud ale chcete vlastní podpis, který vás odliší od ostatních, vlastní font je cesta k tomu, aby vaše značka byla skutečně nezaměnitelná.

Zvažujete vlastní písmo? Rádi vám pomůžeme ho navrhnout!