Ať už svůj život věnujete čemukoliv, jste obklopení barvami. Je ale důležité si uvědomit, že barvy nejsou jen estetický prvek, ale že jsou také klíčovým nástrojem pro tvorbu atmosféry a ovlivnění emocí. Věděli jste třeba, že studené barvy, jako je modrá, zelená a fialová, dokážou podpořit kreativitu a vašim projektům dodat pocit harmonie? Tento článek se zaměřuje na význam a využití těchto barev v designu.
Psychologie barev je vědecká disciplína zabývající se emočními reakcemi na barvy. Ty totiž dokáží mít na lidskou mysl větší dopad, než si uvědomujeme. Výběr barev i pro vaše okolí a interiér přímo ovlivní na příklad vaší soustředěnost nebo nadšení. Stejně tak barevná paleta pro vaší značku nebo projekt vyvolává v zákaznících určité emoce.
V minulém článku jsme si představili emoce vyvolatelné použitím teplými barvami (vložit odkaz na předešlý článek), v tomto článku se tedy posuneme na barvy studené. Do této skupiny se řadí modrá, zelená a fialová, a jsou úzce spojené s uklidněním mysli, snížením stresu a dokonce podporují koncentraci.
Modrá
Barva, která je spojována s klidem, stabilitou a pocitem důvěry, dokonce má schopnost zpomalit tepovou frekvenci. Díky tomu je oblíbenou barvou pro firemní identitu u značek, které se snaží svůj brand spojit s profesionalitou a důvěryhodností. Modré prvky jsou pro svůj uklidňující a profesionální efekt často používány i u webdesignu a produktového designu. Mějte ale na paměti, že jako skoro každá barva, i modrá má negativní asociace s emocemi jako je smutek nebo odměřenost.
Zelená
Zelená symbolizuje hlavně růst, harmonii a zdraví, což jí umožňuje navozování pocitu klidu a regenerace. Pro svou symboliku se často pojí s ekologicky zaměřenými značkami nebo společnostmi zaměřenými na udržitelnost. Je i velmi oblíbená v oblasti fitness nebo wellness center, které ji používají na vytvoření relaxační atmosféry nebo asociaci se zdravým životním stylem. Při nesprávném použití ale může zelená být spojená třeba se žárlivostí nebo nedostatkem zkušeností.
Fialová
Jakožto kombinace modré a červené, fialová přidává mystiku a energii, taky působí inspirativně, podporuje kreativitu a dojem luxusu. Značky jí používají na propojení svých produktů právě s luxusem a ještě častěji k propojení kampaně nebo brandu s kreativitou a zdůraznění originality.
Při výběru barvy pro vaší značku nebo projekt je důležité vědět, koho se snažíte zaujmout. Většina barev má totiž dvě strany, jak jí můžou zákazníci vnímat na základě toho, odkud jsou, jejich věkové kategorie, a další. Nejlepší je si svou cílovou skupinu otestovat a přizpůsobit rozhodnutí feedbacku.
I když jste se ještě nerozhodli, s jakou emocí chcete svou značku nebo projekt spojit, ozvěte se Loomenům. Jsme grafické studio s vtipnými a kreativními grafiky, kteří zajistí, aby to bylo to jediné, čím vás grafika bude trápit.